Mobiele scanapparatuur: end of support Windows; overstappen op Android?

Mobiele scanapparatuur in gebruik op de werkvloer, werden tot voor kort als vanzelfsprekend uitgerust met een OS van Microsoft: Windows CE of Windows Embedded Handheld. De end of support datum nadert en fabrikanten van mobiele scanapparatuur hebben Android als opvolger gekozen, het nieuwe ‘standaard’ OS voor mobiele scanapparatuur.

  • Wat betekent dit voor u als gebruiker van dergelijke apparatuur?

    Aan de hand van een aantal stappen verschaffen wij inzicht. En wanneer u graag meer specifiek inzicht wenst te verkrijgen in uw eigen situatie, laat dan uw contactgegevens achter onder de responsebutton en u ontvangt van ons uitleg op maat.

  • Waar staan we nu?

    Kritische data voor uitfaseringen zoals door Microsoft verstrekt:

    1. 10 juni 2018 End-of-live Windows Embedded CE6.0
    2. 9 juni 2019 End-of-live Embedded 8.1. HandHeld
    3. 14 januari 2020 End-of-live Embedded HandHeld 6.5.

    Op 14 januari 2020 beëindigt Microsoft de support voor deze operating systems.

  • In hoeverre is niets doen een optie voor de gebruiker van mobiele scanapparatuur?

    Niets doen zien wij niet als optie wanneer de potentiele risico’s worden overwogen:

    1. Wat betekent het gebruik van apparatuur waarvoor geen beveiligingsupdates beschikbaar zijn voor de (netwerk)beveiliging op uw locatie?
    2. Hoe blijft de continuïteit van uw operatie gewaarborgd wanneer firmware updates niet meer volgen?
    3. Hoe behoudt u aansluiting na updates van uw ERP systeem of WMS, wanneer deze vragen om mobiele scanapparatuur met verbeterde specificaties (apps, HTML5, schemformaat, touch, enz.)?
  • Aftermarket Windows gebaseerde apparatuur?

    Als gevolg van het besluit van Microsoft te stoppen met support op Windows Mobile en Embedded, zal de toeleverende industrie reageren met het reduceren en stoppen van het maken van de benodigde onderdelen voor Windows gebaseerde scanapparatuur. Als gevolg hiervan zal reparatie aan deze mobiele scanapparatuur moeizamer gaan verlopen en al helemaal niet goedkoper worden.

  • Kan ik mijn mobiele telefoon of tablet op Android ook gebruiken om barcodes te scannen?

    Ja en nee. Een mobiele telefoon of consumenten tablet is voorzien van een camera waarmee hoge kwaliteit foto’s kunnen worden gemaakt. Dit staat weer niet gelijk aan de eisen die worden gesteld om barcodes goed te scannen. In praktijk vertaald zich het gebruik van mobiele telefoons als barcodescanner in het minder goed en minder snel scannen van barcodes. Waarbij van het scannen van barcodes op afstand geen sprake meer zal zijn.

    Daarnaast zal blijken dat mobiele telefoons en in het bijzonder de camera functie, niet voor dit doel zijn ontwikkeld. De levensduur van de batterij in een mobiele telefoon zal niet voldoen aan het gebruik en beschikbaarheid van mobiele scanapparatuur. Daarnaast biedt gebruik van mobiele scanapparatuur betere aansluiting op het gebeid van bedienbaarheid, ergonomie, oplaadmogelijkheden en industriële (val)bestendigheid.

  • Is de ene Android gelijk aan de andere Android?

    Android is een product van Google en met name bekend geworden bij het grote publiek als Operating Systeem voor smartphones. Enerzijds biedt dit het voordeel dat gebruikers gewend zijn aan de lay out en animatie welke aan het OS toebehoren. Hetgeen acceptatie en overstappen vereenvoudigd. Anderzijds biedt het gebruik van Android App’s de mogelijkheid gebruik te maken van de flexibiliteit van een open source platform als Android.

     

    Het Android Open Source Protocol (ASOP) dat door Google aan fabrikanten van hardware beschikbaar wordt gesteld, biedt fabrikanten ruimte eigen invulling voor hun mobiele scanapparatuur te geven. Naast flexibiliteit als gebruikers voordeel, vormt diezelfde flexibiliteit een aandachtspunt als potentieel risico voor de gebruiker. Onder andere op het gebied van security. Het ene Android device is namelijk niet identiek aan het andere Android device.
  • Waarin Android devices van elkaar verschillen?

    Het updaten en met name het kunnen blijven updaten is een van de aspecten die voor u als gebruiker belangrijk zijn. Naast updates gaat het hierbij ook om het binnen blijven halen van security patches. Daarmee wordt gewaarborgd dat verbeterde beveiligingen en beschermingen tegen nieuwe digitale bedreigingen op mobiele scanapparatuur geïnstalleerd worden en waarmee uw gebruikersomgeving beschermd blijft.

    Google hanteert een “onderhoudsschema” voor Android met jaarlijkse updates en maandelijkse beveiligingspatches. De jaarlijkse updates betreft zogenaamde een dessert update en wordt gemarkeerd door elkaar opvolgende letters (Letter N -> O -> P ……). De mate waarin deze updates bij u als gebruiker terecht komen is afhankelijk van het beleid van de fabrikant die Android als AOSP (Android Open Source Protocol) heeft ingezet op het device. Volgende uiteenlopende varianten kunt als afgeleide van het gekozen beleid aantreffen:

    1. WYSIWYG (What You See Is What You Get) -> fabrikant heeft voor dat device geen update beleid.
    2. Apparatuur met een Google Android Enterprice Recommended certificering (minimaal Android 7, één jaarlijkse update en elke 90 dagen een beveiligingspatch gedurende 3 of 5 jaar na introductie van het hardware model !)
    3. Product(lijn) met een fabrikant eigen update-pad (gaat meestal verder dan Android Enterprice Recommended -> actueel Android R met patch-updates (met looptijd tot bijvoorbeeld 2028)
  • Beheer?

    Zoals hiervoor gemeld is bij Android het updaten en het kunnen blijven updaten één van de aspecten die voor u als gebruiker belangrijk zijn. Naast de keuze welk beleid hiervoor vanuit de ‘device’-fabrikant wordt ondersteund, is het van belang om na te denken hoe u de maandelijkse beveiligingspatches en jaarlijkse updates op de devices installeert.

    Is dit een procedure waarbij de gebruikers dit zelf doen, bijvoorbeeld elke eerste maandag van de maand? Of verstrekt u ‘device’-settings aan de gebruiker die hiermee toegangsrechten tot de ‘device’-settings verkrijgt? En in alle gevallen geldt de vraag: hoe verzekerd u zichzelf ervan dat elk device de benodigde update procedure heeft doorlopen?

    Het periodiek inleveren van devices bij de systeembeheerder om ge-update te worden, vormt een andere optie. Wenselijk hiervan wordt mede bepaald door de hoeveelheid devices in beheer en de wetenschap dat er gedurende de tijd dat de devices bij de systeembeheerder liggen, niet met de devices kan worden gescand.

    Om updates snel en gecontroleerd te kunnen distribueren (ook terwijl het device “gewoon” en “ergens” in gebruik is) zijn er Mobile Device Management tools beschikbaar. Naast de gecontroleerde en automatische distributie van updates, biedt Mobile Device Management mogelijkheden voor support op afstand, status rapportage waarop bijvoorbeeld een onderhoudsplan kan worden gebaseerd inclusief tracking & tracing.

  • Wat kan een gebruiker/beheerder zichzelf afvragen?
    1. Wat zijn de consequenties als ik niets doe met apparatuur waarop OS Windows draait?
    2. Wat komt er nog meer kijken bij een overstap naar OS Android?
    3. Hoe kan ik overstappen naar Android als ik niet zeker weet of mijn ERP/WMS/….. dit ondersteund?
    4. Uit welke mogelijkheden kan ik kiezen om tot beste keuze te komen en gebruik te kunnen maken van zo veel mogelijk Android versies en beveiligingsupdates (met hoogste ROI tot gevolg) ?
    5. Hoe weet ik dat er een nieuwe Android versie en/of beveiligingsupdates beschikbaar zijn?
    6. Hoe kom ik aan een nieuwe Android versie en/of beveiligingsupdate?
    7. Hoe zorg ik dat actuele Android versie en/of beveiligingsupdates terecht komen op mijn apparatuur in het “veld”?
  • Persoonlijk advies?
responsive:campagne