PR barriers bewaken waterstofgekoelde turbogeneratoren

21 augustus 2013

bewaking_seal-oliedruk_voorbeeld.jpgWaterstofgekoelde turbogeneratoren zijn compact, maar er kleven ook nadelen aan.

De hoge explosiviteit van waterstof bijvoorbeeld. Bovendien zijn waterstofmoleculen erg klein, waardoor er kans is op lekkages bij koppelingen en pakkingen. Een betrouwbare bewaking op waterstoflekkage is daarom van groot belang. Zo ook voor energieproducent AES Elsta uit Terneuzen dat stroom en stoom levert aan Dow Chemicals.

AES Elsta bewaakt waterstoflekkages door de seal-oliedruk en de waterstofdruk met elkaar te vergelijken. Zodra dit drukverschil te klein wordt, wordt een tweede pomp ingeschakeld om de oliedruk in het seal op te voeren. Voor kritische situaties staat er een noodpomp paraat, of kan de complete installatie afgeschakeld worden.




Zeer nauwkeurige meting
Bij AES Elsta zijn vier units in gebruik: drie gasturbines en één stoomturbine. Het totale opgewekte vermogen bedraagt ruim 200 MW. Voor een optimale bewaking zijn de verouderde mechanische drukswitches vervangen door een analoge meting en isolatiebarriers type 9116 met tripfunctie. Deze barriers van PR electronics geven een veel nauwkeuriger meting en zorgen dat de installatie voldoet aan de ATEX-richtlijn.

Oog op de toekomst

De flexibele 9116-units beschikken over een analoge uitgang om lokaal een display aan te sturen. Zo kan er tijdens het in- en uit bedrijf nemen van de installatie meegekeken worden. De 9116 is ook voorzien van frontdisplay om eenvoudig instellingen aan te passen en de proceswaarden uit te lezen. Door een tripversterker met analoge uitgang te plaatsen, heeft men al rekening gehouden met toekomstige aanpassingen in de installatie. Wanneer op termijn het DCS-systeem vervangen wordt, kan in plaats van de tripfunctie het analoge uitgangssignaal voor bewaking gebruikt gaan worden.

Deel deze pagina via:
Signaalconditionering nieuws
het volledige nieuwsarchief
PRODUCTEN & DIENSTEN
CONTACT
routeplanner
Studio 16 Websolutions webbouw & online marketing
test