Lokale uitlezing van cargosysteem van olietanker in Ex-zone 1

5 mei 2014

PR-lokale uitlezing van cargosysteem 1MarFlex ontwerpt, produceert en levert elektrisch aangedreven deepwell pompsystemen voor tankerschepen, FSO en FPSO. Voor een project met vier olietankers heeft men het innovatieve control- en monitoringsysteem NQZR ingezet.

Hiermee worden de meetgegevens, waarschuwingen en alarmen van het cargo- en ballastwatersysteem overzichtelijk opgenomen in één systeem. Naast de pompbesturing via frequentie gestuurd aandrijfsysteem (VSDS) zijn trillingen, temperatuur, druk en niveau zichtbaar. Ook worden benodigde procesgegevens aangeboden voor preventief onderhoud aan het pompsysteem en kan de pompconditie continu bewaakt worden. Door deze integratie is er minder bekabeling nodig, met als voordeel minder kans op storingen en minder onderhoud.

PR-lokale uitlezing van cargosysteem 2Vanuit het NQZR-regelsysteem worden mA-signalen naar de PR loop-powered Ex displays gestuurd, zodat ook op het dek eenvoudig en continu gegevens over de pompmotorstroom en -snelheid zichtbaar zijn. Dit biedt de operator een extra controle en lokale bedieningsmogelijkheid. Zodra echter via de lokale bediening de gewenste pompsnelheid wordt aangepast, krijgen de displays tijdelijk niet de actuele, maar de setpoint-waarde aangeboden. Door deze dubbele functionaliteit beperkt men ook het aantal displays op het dek.

Zware omgevingscondities
De PR-displays worden gemonteerd in Ex-zone 1. Het toegepaste model 5531B beschikt over een ATEX-certificering (II 2 G Ex ia IIC T6 Gb). Daarnaast is EAC-certificering beschikbaar en binnenkort ook IECEx. Vanwege plaatsing op het dek zijn aanvullende eisen gesteld aan de robuustheid en waterdichtheid. Naast de standaard beschermingsgraad IP65 is een aanvullende afscherming geplaatst, wat de slagvastheid nog meer ten goede komt.

Voor een goede uitlezing van het LCD-display is achtergrondverlichting een must, maar ‘s nachts mag dit het zicht niet belemmeren. Daarom is het mogelijk om met een Dipswitch aan de achterzijde de verlichtingssterkte aan te passen. Ook de omgevingstemperatuur speelt een belangrijke rol in het ontwerp. Deze producttankers varen op het Midden-Oosten, zodat Snijders Intelligent Automation, de system integrator, moest uitgaan van 45 °C omgevingstemperatuur van het dekkabinet. PR electronics kon voldoen aan de eis van de berekende warmteontwikkeling in het kabinet van 60 °C.

PR- Lokale uitlezing van cargosysteem 3

Deel deze pagina via:
Signaalconditionering nieuws
het volledige nieuwsarchief
PRODUCTEN & DIENSTEN
CONTACT
routeplanner
Studio 16 Websolutions webbouw & online marketing
test